27.2.2024 07:19 K-ryhmän käynnistämä lajirajoja rikkova yhteishanke kannustaa lapsia ja nuoria liikkumaan. Koripalloliiton lisäksi mukana ovat Suomen Palloliitto ja Suomen Tennisliitto, jääkiekkoseuroja sekä LIIKE-kampanjabiisin tehnyt JVG. Hankkeen tavoitteena on järjestää tänä vuonna yli sata maksutonta liikuntatapahtumaa ympäri Suomea, mukaan lukien Pirkka Street Basket -tapahtumia.
Lasten ja nuorten liikkumattomuus on vakava haaste, johon Liike on lääke -hanke tarttuu nyt konkreettisilla teoilla useamman lajiliiton avulla. Koripalloliitolle hanke on luonteva jatkumo vuonna 2015 alkaneelle yhteistyölle K-ryhmän päivittäistavaratoimialan kanssa. Yhdessä paikallisten seurojen ja K-kauppiaiden kanssa järjestettävät Pirkka Street Basket -katukoriskiertueet sekä Pirkka Pikkusudet -koriskoulut ja -riehat ovat tähän mennessä liikuttaneet jo yli 143 000 lasta eri puolilla Suomea.
– On todella hienoa, että K-ryhmä tukee näin vahvasti lasten ja nuorten liikkumista. Kyseessä on yhteiskuntaa laajasti koskeva asia, jonka ratkaisemiseksi tarvitaan laajamittaista yhteistyötä yli lajirajojen. Elämänmittaiset liikuntatottumukset syntyvät hyvänolontunteista, joita liikunta antaa yhdessäolon, pelaamisen ja leikin kautta. Näitä kokemuksia haluamme tarjota tapahtumissa mahdollisimman monelle lapselle, sanoo Koripalloliiton kumppanuus- ja tapahtumajohtaja Timo Vertio.
– Me uskomme, että liike on lääke parempaan elämään ja haluamme osoittaa, mitä kaikkea hyvää liikunta tuo lapsille ja nuorille. Maalina on positiivinen muutos ja sen myötä terveempi Suomi. Me K-ryhmässä tunnemme suomalaisten arjen ja haluamme tukea sitä, ja lajiliitot ja seurat puolestaan tuntevat lasten ja nuorten liikkumisen. Olemme ylpeitä siitä, että voimme tehdä tätä yhdessä, sanoo K-ryhmän viestintäjohtaja Karoliina Partanen.
Liikuttava kampanjabiiisi
Tärkeä osa Liike on lääke -hanketta on liikunnan ilosanoman levittäminen ja esimerkillä inspiroiminen. Aktiivisina liikkujina tunnettu duo JVG teki hanketta varten uuden LIIKE-nimisen biisin, joka on saanut inspiraationsa JVG:n aiemmasta Liike on lääke -hitistä.
Maanantai-iltana biisin tahtiin heilui Espoon Metro Areenalla yli 5000-päinen yleisö, joka oli saapunut seuraamaan Susijengin ja Tanskan välistä EM-karsintaottelua. Kampanjabiisi löytyy Spotifysta ja se on tarkoitettu kaikenlaiseen käyttöön liikkumisen ympärillä. Sitä saa soittaa vapaasti tapahtumissa, olipa kyse sitten Susijengin ottelusta, pihapeleistä tai vaikka koulun diskosta.
Pirkka Street Basket -kiertue starttaa jälleen toukokuussa
Pirkka Street Basket alkaa toukokuun alussa ja kiertää 14 paikkakunnalla kevään aikana.
Tapahtumien tarkoituksena on olla vuoden hauskin koulupäivä, jossa pelataan korista – muttei liian tosissaan! Päivän pääosassa ovat tuuletukset onnistuneista koreista, yhteiset tanssihetket pelien välissä ja kavereiden kannustaminen. Tavoitteena ei ole ratkoa sarjojen voittajia, vaan palkinnot jaetaan parhaille kannustajille ja temppuilijoille.
Lisätiedot:
Kumppanuus- ja tapahtumajohtaja Timo Vertio, Suomen Koripalloliitto
timo.vertio@basket.fi
040-5449872
K-ryhmä VP, K-Brand, Content & Insight Heidi Jungar
heidi.jungar@kesko.fi
040-5358524
www.k-ryhma.fi/liikeonlaake
LIIKE-biisi Spotifyssä
Pirkka Street Basket
Suomen Koripalloliitto ja K-ryhmä ovat solmineet jatkosopimuksen vuonna 2015 alkaneelle yhteistyölle. Uusi sopimus kestää vuoteen 2025 saakka. Pirkka Street Basket -kiertueiden, Pirkka Pikkusudet koris-koulujen ja -riehojen ja maajoukkuenäkyvyyden lisäksi Susijengi ja Pirkka lähtevät mukaan myös K-Marketin kiusaamisvapaa vyöhyke -kampanjaan.
Suomen Koripalloliitto ja K-ryhmän päivittäistavaratoimiala ovat solmineet monivuotisen jatkon yhteistyölleen. Lasten liikuttamiseen keskittyneen yhteistyön jalokiviä ovat olleet alakoululaisille suunnatut Pikkusudet-tapahtumat sekä Pirkka Street Basket -kiertue. Uutena pilottihankkeena käynnistyy mm. yläkoululaisten liikkumisen lisääminen 3x3-koriksen avulla.
Koripalloliiton ja K-ryhmän päivittäistavaratoimialan yhteistyö jatkuu vahvana myös ensi vuonna, kun Pirkka Street Basket -kiertue kiertää jälleen ympäri Suomen keväällä ja syksyllä. Hae mukaan järjestämään vuoden hauskinta koulupäivää kevään tai syksyn kiertueelle!
Taffel ja Suomen Koripalloliitto ovat solmineet yhteistyösopimuksen. Yhteistyö tulee näkymään Susijengin ottelutapahtumissa ja sosiaalisen median kanavilla sekä Taffelin markkinoinnissa.
Syksyn Pirkka Street Basket -kiertue kävi 22 paikkakunnalla jakamassa koriksen ilosanomaa yli 6 400 lapselle. Kevään ja syksyn kiertueet liikuttivat yhteensä yli 11 800 lasta.
Vuoden hauskinta koulu päivää pääsivät viettämään Tampereen yli 400 alakoululaista
Virran alakoululaiset pääsivät viettämään vuoden hauskinta koulupävää
Vuoden hauskinta koulupäivää pääsivät viettämään tänään lähes 300 Forssan alakoululaista
Vuoden hauskinta koulupäivää pääsivät viettämään tänään Loimaan alakoululaiset
Vuoden hauskinta koulupäivää pääsivät tänään viettämään Porin alakoululaiset