8.4.1999 Koripalloerotuomarina mainetta maailmanlaajuisesti niittänyt Carl Jungebrand on valittu koripallon miesten SM-sarjayksikön uudeksi johtajaksi. Kirkkonummelainen Jungebrand, 34, aloittaa toimessaan huhtikuun aikana. Samalla hän lopettaa työnsä Suomen Erotuomarien Liiton koulutuspäällikkönä.
Jungebrandin palkkaus tapahtui SM-sarjaseurojen aloitteesta. Carl Jungebrandin valintaa puolsivat hänen pitkäaikainen kokemuksensa suomalaisesta sekä kansainvälisestä seurakoripalloilusta, hänen laaja kotimainen ja kansainvälinen verkostonsa, joiden lisäksi hänellä on mm. erinomaiset suhteet Yhdysvaltain ammattilaisliiga NBA:han. Kansainvälinen koripalloliitto FIBA on käyttänyt Jungebrandia myös kouluttajana lukuisissa eri yhteyksissä.
- Olen aina pitänyt haasteista ja nyt koen saavani positiivisen haasteen, jossa näen paljon mahdollisuuksia. Ryhdyn tehtävääni avoimin mielin, jolloin on tärkeää kuunnella kaikkien osatekijöiden mielipiteitä asioissa. Itse uskon aina tiimityöskentelyyn, jossa asiat kehitetään yhdessä huomioiden mahdollisimman monenlaiset mielipiteet. Tällä tavalla uskon aina löytyvän lisää syvyyttä linjauksille ja päätöksille, pohdiskelee Jungebrand uusien tehtäviensä haasteita.
Carl Jungebrand on toiminut koripalloerotuomarina vuodesta 1978 lähtien. Miesten mestaruussarjassa hän on jakanut oikeutta 15 pelikauden ajan 433 ottelussa. Lisäksi Jungebrandin kansainvälinen kokemus on vertaansa vailla; FIBA-erotuomarina vuodesta 1986 lähtien yli 450 kansainvälisessä ottelussa. Meriittilistallaan hänellä on kahdet olympialaiset (1988, 1996), kahdet MM-kilpailut (1990, 1994), neljät EM-kilpailut (1989, 1993, 1995, 1997) sekä viisi EuroLiigan lopputurnausta (1989, 1990, 1995, 1997, 1999).
Jungebrand lopettaa uuden toimensa myötä tuomitsemisen miesten mestaruussarjassa pelikauden 1998-99 pudotuspelien päätyttyä. Jungebrandin kansainvälisen tuomariuran jatkumiselle ei hänen uusi toimensa aseta esteitä.
Aiemmin SM-sarjaa on johtanut Suomen Koripalloliiton markkinointipäällikkö Ilkka Kauhanen, joka keskittyy tulevaisuudessa täyspainoisesti Koripalloliiton markkinoinnin ja viestinnän kehittämiseen.